Louadvokatfirma.dk
  • Samarbejdspartnere
  • Nyheder
  • Kontakt
  • da
  • de
  • en
Menu
  • VELKOMMEN
  • VI ER
  • VI KAN
  • INTERNATIONALT
  • ARTIKLER
  • Tvangsauktioner
  • PERSONSKADEERSTATNING
  • PERSONDATA

Er de så flinke i Fona?

Selv om det betalingsstandsede FONA bedyrer, at den indledte rekonstruktion ikke vil påvirke kunderne, kan virkeligheden let blive en anden, i hvert fald for nogen kunder.

”Ledelsen starter rekonstruktion af virksomheden. Men det påvirker ikke vores kunder!” Dette er overskriften på FONAs meddelelse af 1. februar 2016.

FONA indledte netop den 1. februar 2016 en rekonstruktion ved Sø- og Handelsretten i København. Som anført skriver FONA selv, at dette ikke forventes at berøre virksomhedens kunder, men hvilken betydning kan en rekonstruktion i virkeligheden få?

I Information om rekonstruktion til kunder skriver FONA på sin hjemmeside, at en sådan er en uundgåelig følge af den intense konkurrence, som virksomheden det seneste år har oplevet. Det fremgår ligeledes, at FONAs sigte med rekonstruktionen er at indgå aftale med en ny stærk partner eller ejer, der kan tilføje virksomheden kapital og dermed sikre, at FONA kan føres videre i et stærkt set-up.

Videre skriver FONA i sin meddelelse om rekonstruktionen, at alle butikker og online-shoppen holder åbent som hidtil. Et spørgsmål, der naturligt melder sig i denne forbindelse er, hvilken betydning rekonstruktionen vil få for de kunder, der siden den 1. februar har købt eller køber varer hos FONA.

Hvad er en rekonstruktion?
Når ledelsen i en virksomhed konkluderer, at virksomheden rent økonomisk ikke længere kan videreføres indenfor de hidtidige rammer, har ledelsen, som alternativ til konkursbehandling, mulighed for i første omgang at indlede en rekonstruktion

FONA har selvsagt ikke længere kunnet betale sine kreditorer, og har på baggrund heraf valgt at indlede en rekonstruktionsbehandling ved skifteretten.

Mulige udfald af en rekonstruktionsbehandling
Rent juridisk kan en rekonstruktion pr. definition alene medføre to mulige løsninger – en akkordordning eller virksomhedens konkurs.

En mulighed er således, at FONA indgår en akkordordning med kreditorerne, herunder kunderne, om at FONA betaler en del af kreditorernes krav. På denne måde kan det aftales at kreditorerne, herunder ligeledes FONAs kunder, får en andel af sit tilgodehavende dækket via en akkordordning.

En anden og mere sandsynlig situationer, at FONA bliver solgt. Herved overdrages det kriseramte selskabs sunde aktiviteter til et andet selskab, hvorigennem driften fortsættes. Efter et salg af virksomheden vil der være mulighed for at indgå frivillig aftale med FONAs kreditorer, såfremt der ved salget er realiseret værdier.

Baggrunden for at indlede en rekonstruktionsbehandling er, at virksomheden skal genvinde sin solvens – altså igen kunne betale enhver sit. Hvis dette ikke lykkes, enten fordi det ikke er muligt at gennemføre en akkord, eller fordi et salg af virksomheden ikke var tilstrækkelig til at gøre virksomheden økonomisk stabil, tages virksomheden straks under konkursbehandling.

Konsekvenser af en mislykket rekonstruktion
For at vende tilbage til FONA-situationen og de mulige konsekvenser af den indledte rekonstruktionsbehandling, må man forholde sig til de mulige udfald som rekonstruktionsbehandlingen kan ende med.

Såfremt det lykkes FONA at sælge hele eller dele af virksomheden til et søsterselskab eller til tredjemand, er det ikke givet, at virksomheden opnår tilpas med penge til at betale de udeståender, som virksomheden måtte have med sine kunder. Det skal holdes for øje, at de under rekonstruktionen indgåede aftaler med kunder, herunder opståede mangelskrav mv., vil ligge i den del af virksomheden, der ikke overdrages, hvorfor køberen af FONA ikke er forpligtet til at opfylde disse aftaler.

I tilfælde af at det ikke lykkes at finde en køber, er FONA nødsaget til at indlede konkursbehandling. I så fald vil FONAs kunder rigtigt nok kunne gøre eventuelle krav gældende i konkursboet, men her vil sandsynligheden for at få sit krav opfyldt være beskeden.

Varer købt hos FONA efter 1. februar 2016
Har man købt en vare i en af FONAs butikker eller via online-shoppen efter den 1. februar i år, er det vigtigt at være opmærksom på sine rettigheder i tilfælde af mangler osv. Det er klart, at FONA ønsker en lykkelig slutning, hvorved virksomheden drives videre som hidtil, men rent juridisk er FONAs kunders udsigt til at få opfyldt sine evt. mangelskrav beskeden.

Hvis virksomheden sælges, må kunderne i bedste fald forlade sig på købers goodwill til at honorere FONAs tidligere indgåede aftaler. Indgår FONA en akkordordning vil kunderne ganske vidst have mulighed for at få dækket en del at sit krav – Men hvilken kunde vil nøjes med et halvt tv?  Bliver løsningen en konkursbehandling, er udsigten til, at kunderne får dækning for sine krav i konkursboet, meget usikker.

Så selvom FONA i sin meddelelse af 1. februar 2016 er meget klar – Kunderne vil ikke lide et tab som følge af rekonstruktionen – så kan virkeligheden meget vel gå hen og blive en anden for de kunder, der fx oplever mangler ved sine varer, afventer levering eller har indsendt sin vare til reparation.

Så nej – de er faktisk ikke så flinke i FONA!

REKONSTRUKTION: Lars Berg Dueholm, advokat og Mie Otzen Møller, stud.jur.
Den 22. februar 2016

Tilbage til publikationer
Tilbage til publikationer

København

LOU Advokater København
Skindergade 38, 1.
1159 København K
70 300 500
info@lou.dk

Aarhus

LOU Advokater Aarhus
Havnegade 2A, 2.tv.
8000 Aarhus C
70 300 500
info@lou.dk

Randers

LOU Advokater Randers
Østergrave 4, 3.
8900 Randers C
70 300 500
info@lou.dk

Viborg

LOU Advokater Viborg
Gothersgade 2
8800 Viborg
70 300 500
info@lou.dk

Samarbejdspartnere

GENEVA GROUP INTERNATIONAL
ADVOKATSAMFUNDET
EJENDOMSFORENINGEN KRONJYLLAND
RKI